Waarom doe je wat je doet?

What is your bigger ‘why’?

 

Waarom doe ik wat ik doe?

Niet alleen voor mij als loopbaancoach, maar ook voor mijn coachklanten is dat een belangrijke vraag. Het is een vraag die raakt aan de essentie van wie je bent.

Zo wordt dat althans door veel mensen ervaren. En ik denk dat het ook zo is.

Het is vaak ook een moeilijk te beantwoorden vraag; “Ja, waarom doe ik wat ik doe?”.

Misschien kwam wat je nu doet toevallig op je pad. En heb je nauwelijks stil gestaan bij het waarom.

Maar als je niet weet waarom je doet wat je doet of waarom je bepaald werk wilt doen, hoe ga je dan werkgevers voor jou laten kiezen?

 

waarom doe je wat je doet; jouw 'bigger why'

 

Waarom werk jij?

 

Werken is niet alleen een middel om geld te verdienen. Fijn werk maakt je ook gelukkig.

Wat je doet in je werk en de betekenis die jij eraan geeft, heeft alles te maken met levensvervulling, met zingeving.

Zo kan werk voor jou betekenen dat je jezelf kunt ontwikkelen, dat je kunt leren en groeien. Ook kun je door wat je doet in je werk het verschil maken, een maatschappelijke bijdrage leveren.

Ik hoor dat ook geregeld van mijn coachklanten.

 

Vaak komen coachklanten bij mij terecht, juist omdat ze de levensvervulling in hun werk missen en behoefte hebben aan een nieuwe focus.

Bijvoorbeeld Renilde:

“Het is tijd voor een volgende stap. Ik heb veel van mijn dromen nagejaagd. Ik doe wat ik altijd wilde gaan doen. Maar ik ben toe aan een nieuwe droom en focus voor mijn toekomst. Ik kan er maar niet achter komen wat ik graag wil”.

Of Maarten:

“Ik sta al enige jaren stil in mijn ontwikkeling. Ik wil weer trots zijn op mijn werksituatie. Ik hoef geen booming carrière te maken, maar een bepaalde ontwikkeling wel ik wel graag realiseren”

Of Hedy:

Waar word ik gelukkig van? Ik heb nooit mijn plek kunnen vinden. Ik heb altijd het gevoel dat ik niet op mijn plek ben”.

 

Je plek, je bestemming vinden

 

Je plek, je bestemming vinden heeft alles te maken met de vraag waarom je werkt.

Ik heb mijn bestemming gevonden”. Een krachtige uitspraak, die laat zien dat  iemand zich helemaal op zijn plek voelt. Het voelt dan als thuiskomen bij jezelf.

Je voelt je zodanig thuis op je werk en met het werk dat je doet, dat je volledig jezelf kunt zijn. Al je talenten kun je inzetten om een gedeeld doel te realiseren. Je staat in je kracht en je kunt je energie vrijelijk laten stromen.

 

Als je je bestemming gevonden hebt, doe je het werk dat optimaal bij je past. Je komt in een staat van flow.

Wil je daar meer over lezen? Lees het boek van Csikszentmihalyi, Flow , psychologie van de optimale ervaring, er maar eens op na.

Als je in een flow bent, dan stroomt alles. Dan gaan zaken als het ware vanzelf. Ook samenwerking met anderen.

Het blijkt dat er dan ook eerder sprake is van synchroniciteit. Je ontmoet precies de juiste mensen op het juiste moment om de juiste reden.

Zo vertelde iemand me laatst “het leek alsof er opeens van alles op mijn pad kwam, dat mij hielp om mijn weg van mijn bestemming te vervolgen”.

 

Het waarom en jouw persoonlijke missie

 

Waarom doe jij het werk dat je doet of waarom wil jij bepaald werk doen?

Het antwoord op die vragen zegt veel over jouw persoonlijke missie.

Dat geldt overigens ook voor vragen als wat wil ik, waar kan ik trots op zijn, waar word ik gelukkig van.

Want het is de vraag wat zodanig belangrijk voor je is, dat je er trots op kunt zijn als je er een bijdrage aan kunt leveren. Of wat zo belangrijk is voor je eigen ontwikkeling of je leerproces, dat je er trots op kunt zijn als je jouw doel hebt bereikt.

En wat maakt jou gelukkig met je werk? Daarvoor is bepalend wat jij nodig hebt om ermee gelukkig te zijn. En ook dat heeft weer te maken met jouw missie met betrekking tot werk.

 

Als je niet weet waarom je bepaald werk doet of wilt doen kun je niet vlammen

 

Als je niet weet waarom je doet wat je doet, dan smeult jouw vuurtje. Als je gedreven bent en heel goed weet waarom je doet wat je doet, dan gaat jouw heilig vuurtje flink branden.

En dat wordt niet alleen opgemerkt, maar heeft ook zijn effect. Niet alleen op jouw welbevinden en het ervaren van voldoening, maar ook op jouw prestaties.

 

Werkgevers zijn dan ook steeds meer op zoek naar mensen die geloven in waar de organisatie voor staat en gaat. En die hun missie, the big why, delen.

Want dat zijn professionals die niet alleen gaan voor de baan en het geld. Nee, dat zijn professionals die zich intrinsiek verbonden voelen met de doelen van de organisatie.

 

 

Wil je meer lezen of horen over the big why, Google dan eens op Simon Sinek en zijn golden circle. Laat je om te beginnen inspireren door zijn Ted talk.

 

Met mijn methode kan ik je heel goed helpen om erachter te komen wat jouw antwoord is op jouw big why (jouw missie met betrekking tot werk), jouw what (jouw kwaliteiten) en jouw how (jouw unique selling points).

Zo vergroot je de kans dat je bij een organisatie terecht komt die optimaal bij je past, zodat jij je helemaal op je plek voelt, in je kracht staat en je energie vrijelijk kunt laten stromen.

 

Bel (0575-544588 / 06-54762865) of e-mail (marlene@lifeworkdesign.nl) me voor het maken van een afspraak voor een gesprek.

 

 

photo by

MaretH.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *