Waarom kennis van SEO noodzakelijk is, wil je gevonden worden voor fijn werk

Waarom kennis van SEO noodzakelijk is, wil je gevonden worden voor fijn werk

Tien tips om met je profiel op LinkedIn gevonden te worden voor fijn werk

 

Zichtbaar zijn en gevonden worden voor fijn werk zijn belangrijker dan zelf fijn werk vinden.

Het is dus zaak om inzicht te hebben in wat nodig is, om gevonden te worden en daadwerkelijk zichtbaar te zijn voor werk. Zodat jij, bijvoorbeeld met jouw profiel op LinkedIn, daarop in kunt spelen.

Want vindbaar zijn heeft alles te maken met hoe zoekmachines werken, bijvoorbeeld Google, Yahoo, Bing of de zoekmachine van LinkedIn.

En ook al solliciteer je traditioneel, ook dan is het belangrijk om bijvoorbeeld de juiste trefwoorden te gebruiken in je cv. Want ook software voor werving en selectie (ATS) werkt als een zoekmachine. Het gebruik van de juiste trefwoorden is ook dan cruciaal.

Wil je gevonden worden voor fijn werk, dan is enige kennis van SEO noodzakelijk. Want als jij weet hoe er gezocht wordt en hoe zoekmachines werken, dan kun jij daar je voordeel mee doen en je kans vergroten dat je gevonden wordt voor fijn werk.

 

Waarom kennis van SEO noodzakelijk is, wil je gevonden worden voor fijn werk

 

Het gebruik van SEO om jezelf als professional in de markt te zetten

 

Van SEO wordt volop gebruik gemaakt in internetmarketing. Als ondernemer is het bijvoorbeeld goed om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Zodat je website beter gevonden wordt.

Voor menig ondernemer is het dan ook meer dan een sport om zo hoog mogelijk te komen in de zoekresultaten, bijvoorbeeld in Google. Je vindt daarvoor allerlei tips op internet. Google maar eens op SEO of Search Engine Optimization. Je krijgt honderden hits.

 

Als je gevonden wilt worden voor fijn werk, dan kun je heel goed gebruik maken van principes van SEO.

Want voor fijn werk is het nodig om jezelf als product of als dienst in de markt te zetten. En te zorgen dat je met wat jij te bieden hebt, zichtbaar en vindbaar bent. Dat geldt natuurlijk ook als je een baan zoekt in loondienst.

Met name denk ik dan aan het gebruik van trefwoorden, die relevant zijn voor het werk dat je zoekt.

 

 

Een goed profiel op LinkedIn is dé manier om gevonden te worden voor fijn werk

 

LinkedIn profielen scoren altijd hoog in Google zoekresultaten. LinkedIn is ook een grote profielendatabase, waar recruiters dankbaar, gratis en onbelemmerd gebruik van maken.

Zorg dus dat je met name in LinkedIn met een goed profiel zichtbaar en vindbaar bent voor het werk dat je wilt doen. En waarvoor je dus gevonden wilt worden.

Ik geef je een aantal tips.

 

 

Tips om met je profiel op LinkedIn gevonden te worden voor fijn werk

 

Een goed profiel op LinkedIn begint met een goede voorbereiding. Want een profiel op LinkedIn spits je toe op het werk of de functies waarvoor jij gevonden wilt worden.

De eerste vijf tips gaan dan ook over die voorbereiding.

 

1.  Zorg dat je net als een ondernemer een goed beeld hebt van wat jij te bieden hebt.

In ondernemerstermen gaat het dan over jouw product of jouw dienst.

 

2.  Zorg dat je goed weet voor welke problemen van werkgevers jij de oplossing bent.

Zodat je daar met de tekst in jouw samenvatting op in kunt spelen.

 

3.  Inventariseer jouw unique selling points.

Wat onderscheidt jou van anderen? Wat maakt jou uniek? Waarvoor moet een werkgever met name bij jou zijn? Op welk specifiek terrein heb jij mooie of zelfs opzienbare resultaten neergezet?

 

4.  Omschrijf het voor jou ideale werk.

Geef daarbij een antwoord op de vragen ‘Wat wil ik?’, ‘Waar wil ik dat?’ en ‘Wat is daarbij verder belangrijk?’.

 

5.  Inventariseer jouw succeservaringen in het licht van het werk waarvoor jij gevonden wilt worden.

Licht die eruit bij de beschrijving van jouw werkervaring.

 

6.  Doe je onderzoek naar functienamen, die passen bij het werk dat jij wilt doen.

Realiseer je daarbij dat recruiters vaak vooral zoeken op Engelse functienamen, ook al betreft het Nederlandse bedrijven. Een directiesecretaresse wordt dan bijvoorbeeld een officemanager en een P&O-adviseur een HR-consultant.

Als je alleen Nederlandse functienamen gebruikt, dan mis je kansen. Zoek ook naar de verscheidenheid aan functienamen die voor eenzelfde takenpakket en dezelfde verantwoordelijkheden wordt gebruikt. Op internet zie je soms die verschillende functienamen onder een vacature staan.

 

7.  Zorg ervoor dat de functietitels waarop je gevonden wilt worden, terugkomen in jouw profiel. Bij voorkeur meer dan eens.

Functietitels komen naar voren in je kopregel en in je samenvatting, maar ook in de beschrijving van je werkervaring. Zorg dat de functienamen waarop jij gevonden wilt worden op meerdere plekken terugkomen in jouw profiel.

Gebruik in de beschrijving van je werkervaring de functienamen die nu gangbaar zijn voor het betreffende takenpakket. Ook al stond er indertijd een andere functienaam in jouw contract.

 

8.  Gebruik hele woorden voor functienamen.

Voorkom dat je afkortingstekens gebruikt. Bijvoorbeeld projectleider, -manager. Of HR-consultant, -adviseur.

Door hele woorden te gebruiken heb je meer relevante zoektermen in je profiel. Afkortingen geven geen resultaten met de zoekmachine.

 

9.  Gebruik je kopregel om je te profileren.

Benoem iets extra’s naast je huidige functie of de functies waarvoor je gevonden wilt worden. Bijvoorbeeld met betrekking tot jouw unique selling points.

 

10. Realiseer je hoe recruiters goede profielen vinden op LinkedIn en houd daar rekening mee.

Criteria die ze kunnen gebruiken:

  • trefwoorden, die teruggevonden kunnen worden in jouw hele profiel
  • locatie
  • huidig functieprofiel
  • bedrijf waar je gewerkt hebt of waar je nu werkt
  • opleidingen die je hebt gevolgd
  • de branche waarin je werkt
  • een van de vele groepen waar recruiters zelf ook aan deelnemen
  • volgers van het eigen bedrijfsprofiel

Zie ook Solliciteren via LinkedIn, Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg, pag. 41.

 

En wellicht is het ook zo, dat je eerder opvalt voor fijn werk als er activiteit is op jouw profiel, bijvoorbeeld doordat je met enige regelmaat updates plaatst, relevant voor het werk dat je doet of wilt doen.

Maar of die activiteit, net als bij een website, helpt om eerder gevonden te worden? Dat zou ik graag nog eens van een recruiter willen horen.

 

 

Mis je de basis om je profiel op LinkedIn te vullen?

Wellicht is de 3-daagse trainingBouw je ideale loopbaandan een mooie optie voor jou. Meer erover lezen en je aanmelden kun je hier .

 

Wil je eerst je vragen aan me voorleggen?

Neem gerust contact met me op.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *