Als de hoop verdampt

Al heel mijn werkzame leven investeer ik flink in mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Het levert me niet alleen veel op, ik geniet er ook van.

Zo heb ik bijvoorbeeld bij het schrijven van mijn boek een schrijfcoach. Ook al heb ik op het gebied van schrijven al eerder trainingen en masterclasses gevolgd.

Toen ik begin van het jaar écht startte met het schrijven van mijn boek, voelde ik heel duidelijk dat ik dat niet alleen wilde doen.

Ik had behoefte aan een sparringpartner, een coach. Iemand die mij feedback geeft, mij op het goede pad houdt en indien nodig een steuntje is in mijn rug.

Inmiddels heb ik daar al heel wat vruchten van geplukt.

Onze driewekelijkse afspraken werken voor mij als stok achter de deur om de afgesproken hoofdstukken te schrijven. En de feedback geeft me iedere keer weer energie om door te gaan.

Inmiddels heb ik de eerste negen hoofdstukken afgerond. Dat is 2/3 van mijn boek.

Voor volgende week heb ik een afspraak staan met een uitgever, die mijn boek ziet als een mooi project om aan mee te werken.

 

Ook met betrekking tot mijn ondernemerschap leer ik voortdurend bij door het volgen van masterclasses en trainingen, al dan niet online.

Bijvoorbeeld over marketing.

Zo leerde ik ook het gedachtegoed van Jeff Walker kennen, met name hope marketing.

Hope marketing is een vorm van marketing waarbij je een product of dienst ontwikkelt, in de markt zet en dan maar hoopt dat daar klandizie voor is.

En dat is dus niet dé manier.

 

Ook als je jezelf als product of dienst in de markt wilt zetten gaat hope marketing niet werken.

Misschien heb je mazzel en heb je bij traditioneel solliciteren een winnend lot getrokken uit de loterij.

Maar met alleen een goed cv en een mooie sollicitatiebrief moet je maar hopen dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Hoe je voorkomt dat succes bij je sollicitatie een kwestie van hopen is

En na dat gesprek met crossed fingers maar hopen dat je een van de kandidaten bent, die door mag naar de volgende ronde.

En zo ja, dat je uiteindelijk geselecteerd wordt voor de vacante functie.

En dan nog, is het hopen dat de functie is, zoals je had gedacht.

 

Maar voordat je al die hordes hebt genomen …….

Vaak stagneert het al bij de eerste horde.

Iemand mailde mij:

Ik dacht redelijk positief over mijn kansen op de arbeidsmarkt: de economie is goed, ik kan van alles en word van veel dingen enthousiast. Wanneer ik vacatures ga lezen, kom ik snel genoeg een leuke baan tegen.”

Ja, ik kan me voorstellen dat je dat denkt, maar niet zelden pakt het toch anders uit.

Zeker afgelopen maanden.

“Binnen drie weken brak de ‘corona-crisis’ uit: weinig vacatures (in mijn regio) en heel veel sollicitanten. Veel afwijzingen ontvangen, wat me onzeker maakt. Wat kan ik nu eigenlijk? Hoe maak ik dat concreet? En wat wil ik nu?”

 

Het is de kunst en de kunde om je afhankelijkheid te minimaliseren en je kansen op succes te maximaliseren. Als je jezelf succesvol in de markt wilt zetten.

Dat kan door je hoop niet te vestigen op traditioneel solliciteren. Maar te denken en te handelen als een succesvolle ondernemer.

Zorg dat je heel helder hebt wat jij te bieden hebt op de arbeidsmarkt en de waarde die je levert met jouw kwaliteiten, voor een werkgever of opdrachtgever.

En zorg dat je goed zicht hebt op waar behoefte aan is op de arbeidsmarkt.

Zodat jij een koppeling kunt maken tussen enerzijds wat jij te bieden hebt en wat jij in de markt wilt zetten en anderzijds wat de arbeidsmarkt nodig heeft.

 

Dan is het geen kwestie van hopen dat je sollicitatie succes heeft.

Dan ben je zelf aan zet. Je neemt zelf de regie.

En zeker met een beproefde strategie en volgens een goed doordacht plan, realiseer je wat jij voor ogen hebt.

De afgelopen twintig jaar zijn honderden van mijn coachklanten je daarin voorgegaan.

 

Ben je nieuwsgierig naar wat ik daarbij voor jou kan betekenen?

Maak gerust een afspraak voor een oriënterend gesprek. Dat kan eenvoudig door een klik op deze link.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *