Hoe je vraagt om aanbevelingen op LinkedIn

Durf te vragen om aanbevelingen en vergroot je geloofwaardigheid op LinkedIn

 

Gevonden worden voor mooi werk is zeker zo belangrijk als zelf mooi werk vinden.

LinkedIn is het instrument bij uitstek om zichtbaar te zijn en gevonden te worden voor fijn werk.

Het optimaliseren van je LinkedIn profiel, het uitbreiden van je contacten, participeren in groepen; het zijn allemaal manieren om je zichtbaarheid op LinkedIn te vergroten.

Maar niet alleen zichtbaarheid is belangrijk. Zeker zo belangrijk is geloofwaardigheid.

Die geloofwaardigheid bereik je en kun je versterken door te zorgen voor aanbevelingen op je LinkedIn profiel.

En ook al zijn aanbevelingen niet meer verplicht om je profiel op 100% te krijgen, ze zijn heel waardevol.

Vooral als bevestiging van je kwaliteiten.

 

Aanbevelingen kun je spontaan krijgen. Maar je kunt er ook gericht om vragen.

In mijn artikel geef ik je daarvoor een aantal tips.

 

Hoe je vraagt om aanbevelingen op LinkedIn

 

Kies weloverwogen wie je wilt vragen om voor jou een aanbeveling te schrijven

 

Maak strategische keuzes.

Ga niet willekeurig contacten benaderen met het verzoek om een aanbeveling voor je te schrijven.

Laat je werkervaring eens de revue passeren en maak een lijst van mensen die getuige zijn geweest van hoe jij je werk hebt gedaan.

Daarbij is het mooi als je er personen uit kunt lichten die enige bekendheid hebben, een zekere autoriteit zijn in jouw vakgebied of werkveld, of werken bij gerenommeerde organisaties.

Zorg dat je voor elke relevante functie die je hebt uitgeoefend een persoon hebt, die je kunt vragen om een aanbeveling.

En het is helemaal mooi als die persoon meer senior is dan jij bent.

 

 

Vraag eerst via e-mail of iemand een aanbeveling voor je wil schrijven

 

Ook al kun je in LinkedIn direct om een aanbeveling vragen.

 

E-mails van LinkedIn blijven mogelijk makkelijker ongelezen staan dan e-mails die je verstuurt vanuit je persoonlijke e-mailadres.

Hoe dat werkt, merk ik bij mezelf. Zeker als je veel e-mails krijgt via LinkedIn.

Het is dan heel gemakkelijk om ze alvast uit je e-mailbox te verwijderen, want ze staan toch nog in je inbox op LinkedIn.

Met als resultaat dat ze uit het zicht verdwijnen en dat je mogelijk vergeet om ze te beantwoorden. Tenminste op korte termijn.

Alleen al om die reden, is het goed om eerst een e-mailtje te sturen naar je contact. Met de vraag of het oké is dat je een verzoek stuurt om een aanbeveling voor je te schrijven.

 

Ook tactisch is het slim om iemand eerst te vragen of je een verzoek om een aanbeveling mag sturen.

Heeft iemand je naar aanleiding van jouw persoonlijke e-mail al een toezegging gedaan, dan weet je dat hij ook echt die aanbeveling gaat schrijven. Als jij daarvoor via LinkedIn de uitnodiging stuurt.

 

Bovendien heb je dan de gelegenheid om de aanbeveling een beetje te sturen in de richting die jij wenst.

Zo bood een referentievrager me zelfs aan om een voorzet te schrijven. Op basis van wat ik spontaan in een e-mail aan haar had teruggekoppeld over mijn ervaring met haar dienstverlening.

Ik heb haar voorzet later nog wel aangepast. Maar ik merkte dat haar voorzet me hielp om op korte termijn de aanbeveling naar mijn hand te zetten en te versturen.

 

 

Wees specifiek als je vraagt om aanbevelingen

 

Aanbevelingen waarin in zijn algemeenheid iets over jou wordt gezegd, zijn niet zo waardevol.

Bijvoorbeeld dat je een vriendelijk mens bent of een harde werker.

 

Aanbevelingen zijn het best als ze specifiek zijn.

Help de gever om een kwalitatief goede aanbeveling te schrijven. Reik iets specifieks aan om jou aan te bevelen.

Breng daarvoor eerst voor jezelf je grootste prestaties in kaart of de prestaties die je in de schijnwerpers wilt zetten. Houd daarbij het werk voor ogen, waarvoor jij gevonden wilt worden op LinkedIn.

Vertel de gever van de aanbeveling gerust hoe hij jou het beste kan helpen met de aanbeveling. Bijvoorbeeld door bepaalde persoonskenmerken of attitudeaspecten in de schijnwerpers te zetten.

En refereer gerust aan specifieke projecten of taken waar je op de een of andere manier samen in of aan hebt gewerkt.

 

 

Geef aanbevelingen voordat je er om vraagt

 

Identificeer personen voor wie jij een aanbeveling kunt schrijven en doe dat proactief.

Sommigen zullen dan als vanzelf een aanbeveling voor jou schrijven.

Maar pas op, daar zit ook een risico aan.

Er gaat bij mij al gauw een rood lampje branden als ik zie dat over en weer een aanbeveling wordt gegeven. Dat voelt dan als doorgestoken kaart en komt niet sterk over.

Voorkom dat, door er een paar maanden overheen te laten gaan.

En krijg jij spontaan een aanbeveling? Vraag dan of de gever het op prijs stelt als je over enige tijd voor hem of voor haar ook een aanbeveling schrijft. En of hij of zij misschien nog specifieke informatie erin wil hebben.

 

 

Vraag tijdig om een aanbeveling

 

Het is het best om ernaar te vragen als je nog werkzaam bent bij de organisatie waarvan je een aanbeveling vraagt, of snel na vertrek.

Je verzoek zal enthousiaster worden ontvangen als je nog vers in het geheugen bent bij de persoon van wie je de aanbeveling wilt.

En reageert de bewuste persoon niet gelijk, pak het niet persoonlijk op. Hij kan het druk hebben. Of je verzoek kan om een andere reden zijn blijven liggen.

Herhaal je verzoek nog een keer.

Misschien is het dan verstandig om er gelijk een belletje achteraan te doen. Om er zeker van te zijn dat je verzoek gehoord is.

 

 

 

Je LinkedIn aanbevelingen kunnen doorslaggevend zijn. Zij kunnen een potentiële werkgever net die informatie geven die hij nodig heeft om te besluiten of die jou gaat benaderen.

Maak strategische keuzes met betrekking tot wie je vraagt om aanbevelingen.

Vraag je ideale verwijzers. Geef ze handreikingen zodat ze iets wezenlijks kunnen zeggen dat jouw merk versterkt.

Op die manier bouw je een lijst van aanbevelingen op, waarmee jij je voordeel kunt doen.

 

 

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met betrekking tot het vragen om en geven van aanbevelingen op LinkedIn.

Ik vind het leuk als je ze wilt delen.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *