Hoe je succesvol een loopbaanswitch kunt maken

Hoe je succesvol een loopbaanswitch kunt maken

Vijf tips om niet langer gevangen te blijven in het werk dat je al jarenlang doet

 

“Na ruim 18 jaar bij de Bank te hebben gewerkt, wordt het tijd om elders aan de slag te gaan. Dit vanwege de reorganisaties, mijn andere interesses en mijn leeftijd. De twintig jaar die ik nog moet werken wil ik graag iets anders gaan doen. Ik heb al diverse pogingen ondernomen, maar die leverden niet het gewenste resultaat op”.

Misschien herken je dat probleem. Werk je zelf bijvoorbeeld al jarenlang in het onderwijs, maar durf je geen stappen te zetten omdat je niet weet hoe je buiten het onderwijs jouw kwaliteiten ‘te gelde kunt maken’.

Of werk je al je hele werkleven bij de Politie. En word je inmiddels minder gedreven door politiewerk en de politieorganisatie. Maar twijfel je of er buiten de politieorganisatie kansen zijn voor jou.

 

Dat de acties van mijn coachklant vooralsnog niet het gewenste resultaat hebben opgeleverd, verbaast me niet. Want met traditioneel solliciteren is het niet makkelijk om een loopbaanswitch te maken. Zeker zonder toegespitst cv en een overtuigende motivatiebrief.

Maar succesvol een loopbaanswitch maken kan zeer zeker wel. Het vraagt een andere aanpak. En mogelijk iets meer inzet, dan wanneer je werk wilt maken van werk in de lijn van wat je al jarenlang doet.

Met een aantal tips help ik je op weg.

 

Hoe je succesvol een loopbaanswitch kunt maken

 

Er wordt steeds meer via via geworven

 

Wil je succesvol een loopbaanswitch maken, dan is wie jou kent cruciaal.

 

Referral recruitment is in 2018 met 12% gestegen. Daarmee is referral recruitment de grootste stijger in wervingsmiddelen voor wervingsprofessionals.

Van de wervingsprofessionals geeft 68% aan, dat referral recruitment het meest van belang is om geschikt personeel te werven.

Alleen LinkedIn is vooralsnog belangrijker (71%), maar tegelijkertijd wel de grootste daler (-8 procent) in 2018 ten opzichte van 2017.

Mogelijk heeft dat te maken met het percentage sollicitanten dat wordt aangenomen en bij nader inzien niet voldoet. Het blijkt dat referral recruitment effectiever is dan LinkedIn.

 

Het is dus cruciaal wie jou kent en wie aan jou denkt als een mooie baanopening onder zijn aandacht komt. Zodat die naar jou kan doorverwijzen.

 

 

Hoe je het oplost als je geen groot netwerk hebt

 

Wil je succesvol een loopbaanswitch maken, investeer dan in het uitbreiden en onderhouden van je netwerk.

Bijvoorbeeld op LinkedIn. Besteed elke dag tijd om updates te bekijken in jouw tijdlijn. En ga de interactie aan.

Kijk elke dag even wie jouw profiel heeft bezocht. Mocht dat voor jou niet zichtbaar zijn, kijk dan even bij je instellingen wat je daar hebt aangevinkt. Pas je instellingen zo nodig aan.

Bekijk het profiel van jouw bezoeker. Schat je in dat die persoon mogelijk interessant voor jou kan zijn, stuur dan een uitnodiging om te connecten. Personaliseer jouw uitnodiging. En eenmaal verbonden, ga het gesprek aan.

Doe niet te krampachtig over wie je wel of niet toelaat tot je LinkedIn connecties. Maar realiseer je wel, dat de kwaliteit van jouw LinkedIn connecties ook zijn uitstraling heeft op jou.

 

Wil je meer inzicht in jouw Social Selling Index?

Klik dan eens op deze link. Dan zie je gelijk waar je nog wat te winnen hebt om zichtbaar te zijn voor mooi werk.

De index laat namelijk zien hoe effectief je bent op LinkedIn in het creëren van jouw professionele merk, het vinden van de juiste personen, het uitwisselen van informatie en het opbouwen van relaties.

 

 

Verdoe je tijd niet met traditioneel solliciteren, maar kom organisaties binnen als persoon en niet met je cv en een motivatiebrief

 

Zeker als je succesvol een loopbaanswitch wilt maken.

Zo vertelde Anna, oud-coachklant en nu directeur van een eigen BV, me onlangs in een follow-up gesprek:

Als ik me kan laten zien, dan verkoop ik mezelf en onze diensten heel gemakkelijk. Het allerbeste werkt nog steeds dat ik ergens binnen mag komen”.

Zou zij het van haar cv moeten hebben, dan was het veel moeilijker om zichzelf in de markt te zetten. Want alle kans dat haar gesprekspartners zich zullen afvragen wat haar werkervaring in de culturele sector voor betekenis heeft voor haar werk als opleidingsdeskundige.

In een gesprek kan ze benoemen wat ze zoal heeft gedaan. En wat dat betekent voor haar werk als opleidingsdeskundige. Bijvoorbeeld dat ze door haar werkervaring in de verschillende functies die ze heeft gehad, alle lagen in een organisatie kent. Met als resultaat dat ze situaties in organisaties gemakkelijk herkent.

 

 

Zorg dat je jouw kwaliteiten kunt overdragen naar een andere context

 

Heb je bijvoorbeeld jarenlang gewerkt als teamcoach, koppel in de communicatie jouw kwaliteiten dan los van de context ‘teamcoach’.

Ik geef je een voorbeeld:

Met geduld en inlevingsvermogen ontwikkel ik een doordacht trainingsprogramma of workshop aansluitend bij wat de groep nodig heeft, daarbij heb ik het lef om te experimenteren met nieuwe benaderingen om groepen te faciliteren en een onvergetelijke ervaring te bezorgen.

In plaats van:

Door mij met geduld en inlevingsvermogen goed voor te bereiden, bedenk ik een programma dat de manager en het team nodig hebben, daarbij heb ik het lef om te experimenteren met nieuwe benaderingen om de manager en het team te faciliteren en een teamdag tot een onvergetelijke ervaring te maken.

 

Vraag je dus af, hoe je jouw kwaliteiten zo kunt benoemen, dat ze niet beperkt zijn tot de context waarin je jarenlang hebt gewerkt, maar overdraagbaar zijn naar andere contexten.

Zorg dat met name de overdraagbare kwaliteiten naar voren komen in jouw cv en jouw LinkedIn profiel. Niet alleen in jouw persoonsprofiel of samenvatting, maar ook in jouw werkervaring.

 

 

Maak proactief een bucketlist van de organisaties die interessant voor je zijn

 

Internet is daarvoor een heel handige tool. Bijvoorbeeld LinkedIn.

Heb je voor jou interessante organisaties op een rij gezet, identificeer dan mensen die werken in de organisaties op jouw bucketlist. En inventariseer hoe je met die mensen verbonden bent. In de eerste lijn of mogelijk in de tweede lijn.

In geval van tweedelijnsconnecties, vraag aan jouw eerstegraads connectie of die voor jou ‘een bruggetje wil maken’. En jou in contact wil brengen met de persoon die jij wilt spreken.

 

Houd daarbij voor ogen dat je niet vraagt om een baan. Je bent je onderzoek aan het doen om te achterhalen of de organisatie van jouw bucketlist mogelijk interessant voor jou kan zijn, omdat die past bij waar jij warm voor loopt en het werk dat jij wilt doen.

 

 

Kortom

 

Inzetten van referrals is de beste manier om aan een mooie baan te komen als je een loopbaanswitch wilt maken. Onderhoud je netwerk en breid het uit.

Heb je die referrals niet, zorg dan in elk geval dat je als persoon bij organisaties binnenkomt. Verstop je niet achter een cv en een sollicitatiebrief.

Zorg dat je jouw kwaliteiten overdraagbaar maakt naar ander contexten dan het werkveld waarin je ervaring hebt.

 

 

 

Heb je nog geen helder beeld van het werk dat je wilt doen, anders dan wat je tot nu toe hebt gedaan?

Of vind je het moeilijk om to the point te omschrijven hoe jouw ideale werk eruitziet en wat jou geschikt maakt om dat werk te doen?

Neem gerust contact met me op. Dan bekijken we samen wat er voor jou nodig is om succesvol een loopbaanswitch te maken.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *