Persoonlijke missie; wat zet jij op jouw billboard?

Wat wil JIJ uit je leven halen?

Een vijftal opdrachten als handreiking om te ontdekken en te onderkennen wat werkelijk belangrijk voor je is

 

Je zou je als carrièrevrouw schuldig moeten voelen tegenover je gezin”.

Je zou je schuldig moeten voelen. Van onze belastingcenten is er zo veel in je geïnvesteerd en nu kies je ervoor om als hoogopgeleide thuis te zitten”.  

Je zou financieel op eigen benen moeten staan”

Je zou niet afhankelijk moeten zijn van het inkomen van een partner”.

 

Het is geen wonder dat het moeilijk is om je persoonlijke missie, je eigen richting te bepalen. “Je zou” , “je moet”; hoe vaak wordt dat niet tegen je gezegd.

Zelfs zonder alle omgevingsinvloeden die op je inwerken, is het moeilijk om fundamentele vragen met betrekking tot je doelen te beantwoorden.

Wat betekent bijvoorbeeld werk voor je? En welke bijdrage wil je leveren door de dingen die je doet in je werk?

Wat is naast werk belangrijk voor je? En hoe verhouden die zaken zich tot jouw werk?

 

Bovenstaande vragen hebben alles te maken met je persoonlijke missie. In die persoonlijke missie formuleer je expliciet wat je uit je leven wilt halen.

 

In dit artikel geef ik je aan de hand van een vijftal opdrachten, handreikingen om te ontdekken en te onderkennen wat werkelijk belangrijk voor je is.

In een volgend artikel geef ik je tips hoe je door evaluatie en analyse van de verzamelde informatie je persoonlijke missie kunt formuleren.

 

Persoonlijke missie; wat zet jij op jouw billboard?

 

Opdracht 1: Waar droomde je van als kind?

 

Wat wilde jij worden, toen je nog een kind was? Waar droomde je van?

Om je verlangens en wensen boven tafel te krijgen, kan het helpen om terug te denken aan je vroege jeugd.

Door alle ‘je zou’s’ en ‘je moet’s’ kan het namelijk heel goed zijn, dat je je eigen wensen en behoeften enigszins hebt weggestopt. Dat ze in elk geval voor jou minder gemakkelijk grijpbaar zijn.

 

Een mooi voorbeeld daarvan kwam afgelopen week ter sprake in mijn coachgesprek met Frederique.

Frederique heeft een HBO-studie Marketing Management gedaan. Daarna is zij Sociologie gaan studeren. Als afstudeerrichting koos zij Beleid en Consultancy.

Haar keuze als vervolgopleiding viel op Sociologie, omdat ze de maatschappelijke component in Marketing miste. Bovendien wil ze graag iets goeds doen voor de maatschappij.

Bij de opstart van het coachonderdeel betreffende de persoonlijke missie vroeg ik haar, of ze zich kon herinneren wat ze als kind, later wilde doen. Ze kon die vraag heel gemakkelijk beantwoorden: “Bij Sire werken”.

Ze was zelf helemaal verbaasd over wat er boven kwam drijven. Temeer omdat het zo goed paste bij wat ze bij haar voorkeuren en aversies met betrekking tot organisaties al naar voren had gebracht.

Maar zonder het naar boven halen van die jeugddroom, had ze niet gauw aan Sire gedacht.

 

De jeugddroom van Frederique paste wonderwel goed in haar zoektocht naar de ideale baan, nu en voor de toekomst. Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

 

Misschien is je jeugddroom wel heel onrealistisch. Het kan dan helpen om te onderzoeken wat de essentie ervan is. Wellicht kun je die essentie anderszins in je leven terug laten komen.

Of wellicht heeft je interesse zich ontwikkeld in een heel andere richting.

Maar ondanks dat, je jeugddromen kunnen een krachtige indicatie zijn voor je richting naar de toekomst.

 

Opdracht 2: Wat zijn jouw interesses? Sterker nog, wat fascineert jou?

 

Wist je, dat je je werk kunt maken van je interesses? Dat soms die banen al bestaan? En als ze niet bestaan, dat je zo’n baan zelf kunt creëren?

Hoe dan ook, je interesses en fascinaties kun je onderdeel maken van je loopbaan. Van wezenlijk belang daarbij is, dat je ze goed in beeld hebt.

 

Opdracht 3: Wat is belangrijk voor jou?

 

Die vraag kun je heel breed oppakken. Beperk je bij de beantwoording niet tot wat belangrijk voor je is in werk.

Een van de Life\Work Design oefeningen in dit verband is de ‘Dertig Dagen oefening’.

Dat is een oefening om je bewust te worden van wat voor jou de moeite waard is om gezien of gehoord te worden.

De oefening houdt in, dat je dertig dagen lang een map (of een bestand op je computer of tablet) bij houdt, waar je alles in stopt wat jou inspireert en/of aanspreekt.

Dit kunnen bijvoorbeeld stukjes uit de krant zijn, van internet, een foto, een citaat, een kaart, een voorwerp, een opmerking op straat of een gesprek in de trein. Het is de kunst is om in eerste instantie alleen te verzamelen en verder niets. Eerst ervaren wat jou iets te zeggen heeft. Later ga je alles wat je verzameld hebt evalueren en analyseren.

 

Opdracht 4: Wat wil je bereiken?

 

Een van de Life\Work Design oefeningen is de opdracht ‘20 jaar vanaf  nu’. Die opdracht luidt als volgt:

Plaats jezelf in de toekomst. Stel je voor, het is 20 jaar vanaf nu. Je zit aan je kop koffie en opent de krant. En ja, je naam kopt in de krant. Onder de kop een artikel over jou.

Het verhaal gaat over jouw prestaties, jouw bijdragen, waar het gebeurde en wat de betekenis is van wat jij gedaan hebt, voor andere mensen. Er staan ook uitspraken in van jou, je vrienden, je collega’s.

Neem een leeg vel papier en schrijf er boven:………………………… (twintig jaar vanaf nu)   ……………………………………….…(kop van het artikel)

Als je tevreden bent met je kop, veronderstel dan dat die kop de aandacht trekt van duizenden lezers.

Geef de lezer nu het verhaal. Schrijf in het artikel alles wat je waar wilt maken in de komende twintig jaar. Vergeet om realistisch of pragmatisch te zijn. Droom, fantaseer, schrijf wat je wilt. Neem net zoveel ruimte als je wilt.

Als je klaar bent, herlees je je verhaal en geniet je ervan.

 

Opdracht 5: Wat is jouw boodschap aan de gemeenschap?

 

Wat zou jij aan iedereen mee willen geven?

Bij Life\Work Design gebruiken we daarvoor onder andere de ‘billboardoefening’:

Stel je eens voor, dat je een week lang gratis een billboard langs de weg mag gebruiken. Daarop mag je zetten, wat jij aan iedereen die langs dat bord komt, mee wilt geven.

Dat kan bijvoorbeeld een persoonlijk statement zijn of een filosofische boodschap aan ‘jouw wereld’. De keuze is aan jou. Het is ook aan jou of je je boodschap in woorden overbrengt of in beeld(en).

Geef jezelf een paar minuten de tijd om hierover na te denken en schrijf het op.

 

Tot slot

 

Aan de hand van de vijf opdrachten zul je ervaren wat belangrijk voor je is en waarvan ‘jouw vuurtje gaat branden’.

In een volgend artikel geef ik je een stappenplan, zodat je na evaluatie en analyse van de verzamelde informatie je persoonlijke missie kunt formuleren.

 

 

Ben je door de oefeningen nieuwsgierig geworden naar de Life\Work Design methodiek?

En kun je wel wat hulp gebruiken bij het uitstippelen van jouw loopbaanpad?

Bel (0575-544588 / 06-54762865) of e-mail (marlene@lifeworkdesign.nl) me voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *