Hoe kom je van goede voornemens naar levensdoelen in termen van missie?

Hoe je de bronnen van je goede voornemens kunt achterhalen

 

Nog ruim een week te gaan en het nieuwe jaar staat weer voor de deur.

Allerlei goede voornemens worden er gemaakt. Variërend van bijvoorbeeld afvallen, stoppen met roken, sporten, het kopen van een hond, een paard of de zo begeerde camper.

Of misschien heb je op je lijstje staan, een (andere) baan vinden, promotie maken, salarisverhoging krijgen, voor mezelf beginnen of een verhuizing.

En mocht je er zelf nog niet mee bezig zijn, dan word je er door je omgeving wel toe opgeroepen. Eindejaarsgedachten en goede voornemens horen nu eenmaal bij een jaarwisseling.

We zijn geneigd die goede voornemens te formuleren als doelen. Maar of die voornemens werkelijk onze doelen zijn? Ik heb er mijn vraagtekens bij. Zeker als ik denk in termen van hogere doelen of zo je wilt levensdoelen.

In een serie van drie artikelen help ik je op weg om te achterhalen waarom die goede voornemens belangrijk voor je zijn. Zodat je niet blijft hangen in goede voornemens, maar je doelen kunt formuleren in termen van levensdoelen en die ook gaat realiseren.

Op basis van je persoonlijke missie kun je dan keuzes maken. En komen tot échte doelen die onderdeel zijn van een groter geheel, jouw LifeWork Design.

 

van goede voornemens naar levensdoelen in termen van missie

 

Goede voornemens worden vaak geformuleerd in termen van triviale doelen

 

Iets wordt triviaal genoemd, als men het heeft over iets alledaags, iets onbeduidends.

Nu wil ik niet zeggen dat bijvoorbeeld afvallen of stoppen met roken iets onbeduidends is. Ik kan me goed voorstellen dat afvallen of stoppen met roken voor menigeen een hele opgave is.

Ik denk echter wel, dat het voorbeelden zijn van goede voornemens die vaak worden genoemd. Wat dat betreft zou je ze triviaal kunnen noemen.

De op het eerste oog misschien triviale doelen krijgen een andere betekenis en meer inhoud, als je ze optilt naar een hoger niveau.

Dan zijn ze niet meer alledaags en onbeduidend. Ze krijgen heel duidelijk een persoonlijke betekenis en een persoonlijke kleur.

 

 

De vertaalslag maken van triviale doelen naar levensdoelen en een aanzet tot een persoonlijke missie

 

In een van mijn vorige artikelen schreef ik over Waarom we vaker moeten vragen ‘waarom’ .

Dat vragen naar het waarom is ook belangrijk als je meer zicht wilt krijgen op je goede voornemens.

 

Waarom wil je bijvoorbeeld afvallen?

Is dat omdat je dan beter in je vel zit en je je met meer zelfvertrouwen kunt presenteren?

Zie je je overgewicht als een bedreiging voor je gezondheid en wil je aandacht hebben voor je gezondheid en dus gezonder leven?

Of wil je jezelf bewijzen en laten zien dat je volhardend kunt gaan voor een gesteld doel?

Me met zelfvertrouwen presenteren, aandacht hebben voor mijn gezondheid, volhardend gaan voor mijn doelen, zijn voorbeelden van doelen in termen in missie.

Misschien kun jij nog andere levensdoelen in termen van missie met betrekking tot mijn voorbeeld formuleren?

 

En waarom wil jij bijvoorbeeld promotie maken?

Zie je promotie als een uiting van waardering? En wil je gewaardeerd worden voor het werk dat je doet?

Voel je je meer gezien in een hogere functie? En vind je het belangrijk dat je gezien wordt met wat je doet in je werk?

Heb je behoefte aan uitdaging? Wil je je grenzen steeds weer een stukje verleggen, zodat je je kunt ontwikkelen?

Wil je jezelf bewijzen? Wil je laten zien wat je allemaal in je mars hebt en dat het meer is dan je tot nu toe hebt laten zien?

Gewaardeerd worden voor het werk dat ik doe, gezien worden door het werk dat ik doe, uitdaging ervaren en mezelf ontwikkelen, laten zien wat ik in mijn mars heb; het zijn allemaal voorbeelden van levensdoelen in termen van missie.

 

De voorbeelden laten mijns inziens ook goed zien dat voornemens als afvallen en promotie maken niet zo triviaal zijn als ze in eerste instantie lijken.

Het is de kunst om ze op te tillen naar een hoger niveau; het niveau van levensdoelen in termen van missie.

 

 

Waarom het helder hebben van je persoonlijke missie belangrijk is

 

In je persoonlijke missie omschrijf je waar jij voor gaat en staat. Je persoonlijke missie zegt alles over hoe jij je leven in wilt richten en wat jij wilt bereiken.
Je missie werkt daardoor als een baken. Ze is richtinggevend en houdt je op koers.

Je persoonlijke missie werkt ook als een meetlat. Je meet er keuzes aan af.

Zo legde Carolien, een van de deelnemers aan de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’ een baan die haar aangeboden werd naast haar missie, om te beoordelen of het aanbod daarin past:

“……………Ter voorbereiding op het gesprek heb ik een aantal vragen naar aanleiding van mijn missie op papier gezet om te onderzoeken of dit inderdaad mijn droombaan kan zijn……………….. Er gaat een vervolggesprek komen waarin ik verder ga onderzoeken of dit mijn droombaan is.

En keuzes maak je niet alleen met betrekking tot werk. Je persoonlijke missie omvat dan ook alle levensterreinen. In jouw LifeWork Design komt leven op de eerste plaats. Werk is een van de levensterreinen.

 

In een volgend artikel lees je meer over wat er nodig is om je levensdoelen in termen van missie te kunnen formuleren. Ook reik ik je een aantal opdrachten aan om je missie te expliciteren.

Want ook al ben je je er niet van bewust, je missie zit al in je. Het is de kunst om die missie naar boven te halen.

 

 

Wil jij je levensdoelen in termen van missie wel eens helder krijgen?

Schat je in, dat je daarbij wel wat hulp kunt gebruiken?

Meld je dan aan voor de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’. Gegarandeerd heb je na de 3-daagse training heel helder waarvoor jij gaat en staat en kun je daarover overtuigd en overtuigend communiceren.

 

Wil je eerst je vragen aan me voorleggen?

Neem gerust contact met me op. Graag maak ik tijd voor je vrij om je vragen te beantwoorden.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *