Sollicitatietips voor slimmeriken: hoe je de baan in de wacht sleept

Sollicitatietips voor slimmeriken: hoe je de baan in de wacht sleept

Hoe je je van anderen onderscheidt door je te richten op het kader, naast de inhoud van het gesprek

 

Boeken en artikelen over sollicitatietips gaan vooral over de inhoud van een sollicitatiegesprek. Wat je moet zeggen, als je eenmaal tegenover de vragensteller zit.

Maar het sollicitatiegesprek staat niet op zichzelf. Het gesprek vindt altijd plaats in een bepaald kader.

Je bent succesvoller in een sollicitatiegesprek, als je je niet alleen richt op de inhoud van het gesprek, maar het gesprek ook daadwerkelijk in een kader plaatst.

Dat kader heeft alles te maken met hoe jij het hele sollicitatiegesprek organiseert.

In de eerste plaats in je gedachten. In de tweede plaats door je acties, voorafgaand aan het gesprek.

In dit artikel geef ik je, geïnspireerd door het boek van Bolles ‘Welke kleur is jouw parachute?’, tien sollicitatietips met betrekking tot dat kader.

Overigens zijn de sollicitatietips niet alleen toepasbaar voor het traditionele solliciteren. Ook voor het netwerken kun je er je voordeel mee doen.

In een volgend artikel geef ik je sollicitatietips voor de inhoud van het sollicitatiegesprek.

 

Sollicitatietips voor slimmeriken

 

Sollicitatietips met betrekking tot het kader van een sollicitatiegesprek

 

1.   Als je zelf een sollicitatiegesprek regelt; vraag om niet meer dan twintig minuten.

 

En houd je daar ook aan.

Houd de tijd goed in de gaten, als je eenmaal met het gesprek bezig bent.

Besluit geen minuut langer te blijven dan de twintig minuten waar je om vroeg, behalve als je gesprekspartner je werkelijk dringend verzoekt meer tijd te nemen.

Het is mijn ervaring dat je, als je je goed hebt voorbereid, in twintig minuten veel kunt bespreken.

 

2.   Doe onderzoek naar de organisatie voordat je er naar toe gaat.

 

Vraag of ze schriftelijke informatie over hun organisatie hebben, als je een afspraak maakt voor een gesprek. Zo ja, vraag of ze je die kunnen mailen of per post toe kunnen sturen.

 

Bestudeer de informatie over de organisatie op internet.

Bestudeer hun website. Google ook eens op de naam van het bedrijf. Kijk dan of er krantenartikelen te vinden zijn, of anderszins informatie over de organisatie.

 

Vraag in je netwerk of ze iemand kennen die daar werkt of gewerkt heeft. Vraag bijvoorbeeld vrienden of kennissen. Als ze inderdaad zo iemand kennen, vraag hen dan of ze je met hem of haar in contact willen brengen.

Vergeet ook zeer zeker niet je connecties op LinkedIn. In mijn vorig artikel beschreef ik hoe waardevol je connecties kunnen zijn om een beeld te krijgen van de cultuur van een organisatie.

 

Als je veel weet over een organisatie voordat je daar binnen loopt, dan maakt dat indruk. Je laat zien dat je je goed hebt voorbereid. Alleen al daardoor steek je positief af bij andere werkzoekenden. Dat verhoogt je kans op een baan.

 

3.   Houd je tijdens het gesprek aan de 50/50 regel.

 

Het blijkt dat mensen die worden aangenomen over het algemeen mensen zijn, die tijdens het sollicitatiegesprek ongeveer evenveel luisteren als spreken.

Ze laten tijdens het gesprek de helft van de tijd de gesprekspartner aan het woord. De andere helft van de tijd praten ze zelf.

Als je zelf teveel aan het woord bent, heb je gauw te weinig oog voor je gesprekspartner. Als je te weinig praat kun je als onzeker en/of een gesloten boek overkomen.

 

4.   Houd je, als je de vragen van je gesprekspartner beantwoordt, aan de twintig seconden tot twee minuten regel.

 

Zorg dat je niet langer dan twee minuten aan het woord bent, als je een zo goed mogelijke indruk wilt maken. Soms is voor een afdoend antwoord op een vraag twintig seconden al genoeg.

 

5.   Besluit dat je wilt overkomen als iemand die komt met oplossingen en niet als iemand die vraagt om een baan.

 

Laat je leiden door de vraag “Wat kan ik voor de organisatie betekenen?”.

Op grond van je vooronderzoek kun je misschien je gesprekspartner mondeling al een voorstel doen, over hoe jij de organisatie kunt helpen bij het oplossen van hun probleem.

In een van mijn vorige artikelen beschreef ik, hoe je op die manier je eigen baan kunt creëren.

 

6.   Besluit dat je wilt overkomen als een deel van de oplossing en niet als een deel van het probleem.

 

In een organisatie staan twee onderwerpen centraal. Enerzijds de problemen waar een organisatie mee kampt. Anderzijds de oplossingen voor de problemen die de werkgever heeft.

Een werkgever zal in een gesprek proberen in te schatten in hoeverre jij een deel van de oplossing zult zijn, of dat jij alleen maar zult bijdragen aan zijn problemen.

 

7.   Bedenk dat de werkgever aan de manier waarop jij een baan zoekt, kan zien hoe jij je werk zult doen.

 

Als jij je bijvoorbeeld in het gesprek wilt profileren als iemand die in zijn werk heel grondig is, zorg er dan voor dat je grondig je onderzoek hebt gedaan naar de organisatie, voordat je in gesprek gaat.

 

8.   Kom, als je dat kunt, met bewijzen.

 

Neem een voorbeeld mee van iets dat je gemaakt of geproduceerd hebt. Dat kunnen de producten zelf zijn, maar ook foto’s ervan of zelfs een video.

En zet anderszins het bewijsmateriaal op een rij, voor wat jij te bieden hebt. Wat je dat oplevert, lees je in een van mijn vorige artikelen.

 

9.   Neem je voor, om tijdens het gesprek geen kwaad te spreken over je vroegere werkgever(s).

 

Als jij kwaadspreekt over een vroegere werkgever, dan roept dat bij de werkgever tegenover jou de angst op, dat jij ook kwaad zou gaan spreken over hem, als hij jou zou aannemen.

 

10.       Zie het sollicitatiegesprek als deel van je onderzoek

 

En niet als een poging om jezelf te verkopen.

Gebruik je sollicitatiegesprek als een middel om je verder te laten informeren over de organisatie en de werkgever.

Bij baanverwerving is het belangrijk dat de werkgever en de werknemer elkaar wederzijds bevallen.

 

 

Voorkom dat je, pas nadat je de baan aangenomen hebt en al een paar maanden aan het werk bent, er achter komt dat de baan niet geschikt voor je is. En dat je dan ontslag krijgt of zelf ontslag moet nemen.

Als slimmerik gebruik je het sollicitatiegesprek om de organisatie te screenen voordat je besluit er te gaan werken.

En als wat je hoort tijdens het sollicitatiegesprek je niet bevalt, geef dan de baan op. Ook al wordt je die aangeboden.

 

 

In een volgend artikel lees je sollicitatietips voor de inhoud van het sollicitatiegesprek.

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *