Serendipity als onderdeel van je loopbaanstrategie

Serendipity als onderdeel van je loopbaanstrategie

Hoe je serendipity kunt inzetten als deel van je loopbaanstrategie en hoe je serendipity kunt bevorderen

 

Waarom heeft de een meer geluk bij de baanverwerving dan iemand anders?

Dat vraag je je misschien weleens af.

Ben je zelf nog niet zo succesvol met het verwerven van een nieuwe baan, dan ben je soms geneigd om te denken dat iemand anders meer geluk heeft dan jij. Zeker als je al een aantal keren nul op rekest hebt gekregen.

Maar is het wel geluk? Of is het serendipity?

Dat is namelijk niet hetzelfde.

Geluk is iets dat je gegeven wordt. Je zou kunnen zeggen, het lot zit mee.

Zo kun je bijvoorbeeld het geluk hebben dat je in Nederland geboren bent en bijvoorbeeld niet in Afrika. Dat je in een bepaald milieu bent opgegroeid en zo de kans hebt gekregen om te studeren. Dat je niet om de een of andere reden gediscrimineerd wordt.

Serendipity heeft te maken met het open staan voor het ongewone, het onverwachte. Waardoor er nieuwe connecties worden gemaakt.

En het bijzondere is, serendipity kun je creëren.

 

Hoe je serendipity kunt inzetten als deel van je loopbaanstrategie en hoe je serendipity kunt bevorderen lees je in mijn artikel. Daarbij heb ik me laten inspireren door Jon Barnes.

 

Serendipity als onderdeel van je loopbaanstrategie

 

Wat ‘serendipity’ is en hoe het werkt

 

Serendipity wordt verschillend omschreven.

In een eerder artikel hanteerde ik een omschrijving van Walpole, die al in 1754 over het fenomeen schreef.

Serendipity werd door hem uitgelegd als het door toevalligheden (accidents) en scherpzinnigheid (sagacity) ontdekken van dingen waarnaar niet gezocht werd; de ongezochte vondst.

 

Jon Barnes omschrijft serendipity als:

The positive outcome resulting from the fostering of unexpected connections”.

Dat kunnen wat Barnes noemt bijvoorbeeld verbindingen tussen neuronen zijn: ideeën die je hebt en die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben, maar waartussen een verbinding ontstaat. Bijvoorbeeld als je aan het wandelen bent of ’s ochtends onder de douche staat.

Dat kunnen ook verbindingen zijn met mensen met wie je iets gemeen blijkt te hebben of die inspirerend voor je zijn doordat er een vonk overspringt. Of verbindingen tussen culturen.

 

Wil je succesvol zijn, dan is het belangrijk dat je een omgeving creëert waarin die verbindingen gemaakt kunnen worden.

Daarbij is overigens niet alleen de kwantiteit, het aantal connecties belangrijk, maar ook de kwaliteit.

Serendipity = quality of connections x quantity of connections”.

 

 

Tijd is de sleutel om serendipity te creëren

 

Als je geen tijd hebt of tijd maakt, dan kun je geen verbindingen creëren.

Tijd blijkt het meest fundamenteel, wil je succesvol serendipity inzetten. Sterker nog, wil het überhaupt plaatsvinden.

Met tijd bedoel ik dan niet alleen kloktijd, maar ook mentale tijd, mentale ruimte.

 

Ik zie dat bij mijn coachklanten. Of dat nu in mijn 3-daagse training is, of in een individueel coachtraject.

Het MEER WAARDE IN WERK proces vraagt tijd. Er worden nieuwe connecties gemaakt.

Zoals een van mijn coachklanten aangaf:

“Zaken zijn op zijn plek gevallen. Voor mij klopt wat ik wil met wat ik ga doen en waar ik gelukkig mee ben!!!

Ik merk verschuivingen, veranderingen in mezelf doordat zaken de afgelopen weken op zijn plek zijn gevallen”.

 

Zaken zijn op zijn plek gevallen doordat er nieuwe verbindingen zijn gemaakt. Niet alleen interpersoonlijk, maar ook met de buitenwereld.

 

 

Authenticiteit creëert serendipity

 

Barnes schetst vier mogelijke scenario’s bij solliciteren:

  • Je was jezelf en kreeg de baan; dat is mooi, want alle kans dat de baan dan ook goed bij je past.
  • Je was niet jezelf en kreeg de baan; waarschijnlijk heb je een baan gekregen die niet bij je past.
  • Je was jezelf en kreeg de baan niet; het is maar goed dat je de baan niet gekregen hebt, want alle kans dat de baan toch niet bij je zou passen.
  • Je was niet jezelf en kreeg de baan niet; dom van je, want was je jezelf wel geweest, dan had je de baan misschien wel gekregen.

 

Het enige scenario dat succesvol is, is dat je jezelf bent. Of je de baan nu krijgt of niet.

Hetzelfde geldt ook met betrekking tot bijvoorbeeld vrienden, partners, klanten.

De uitspraak “Fake it, so you make it” houdt dus een valse belofte in zich.

 

 

Serendipity vraagt om een omgeving waarin jij je lekker voelt

 

Serendipity is een creatief proces. En dat vraagt een omgeving waarin jij je creativiteit het best kunt laten stromen.

Is dat buiten in de natuur? Of is dat op je kamer met voor jou fijne muziek? Misschien op een andere plek dan in je eigen huis of je kantoor?

Zo gaat een van mijn oud-coachklanten jaarlijks naar een voor haar prettig oord om haar jaarplan te maken.

 

 

Jaag je creatieve ideeën na

 

Laat je ideeën bijvoorbeeld niet de kop indrukken door ja-maar of gewoon.

Je bewust zijn van wat je te bieden hebt is een krachtig wapen tegen ‘ja-maar’ en ‘gewoon’. Naast het hebben van een helder beeld van het werk dat je wilt doen.

Wil je succesvol de confrontatie aangaan met ja-maar en gewoon? Lees een van mijn vorige artikelen er nog eens op na.

 

 

Deel openlijk je wensen en ideeën

 

Maak kenbaar waar je mee bezig bent en waar je naartoe wilt. Niet alleen in je vrienden- en kennissenkring, maar bijvoorbeeld ook op Social Media zoals LinkedIn en als het bij je past op Twitter en op Facebook.

Je zult merken dat opties dan ook vanzelf naar je toe komen, zodat jij er de verbinding mee kunt maken.

Bovendien geeft delen energie, die weer energie aantrekt.

 

 

Koester goede relaties

 

Met name authentieke, échte relaties. Onderhoud ze. Zij kunnen je ideeën aandragen. Met hen kun je je ideeën delen. Ze kunnen je ondersteunen en helpen. Zij kunnen jou verbinden met wie of wat voor jou van betekenis kan zijn.

Durf ook keuzes te maken en relaties die niet langer betekenisvol voor je zijn te beëindigen.

 

 

Kortom

 

Stel je open voor en maak gebruik van serendipity als onderdeel van je loopbaanstrategie. Dan kunnen er mooie verbindingen ontstaan.

Creëer er bewust tijd en ruimte voor. Wees authentiek en kies en creëer een omgeving waarin jij je lekker voelt. Jaag je creatieve ideeën na en deel ze met anderen. Koester goede relaties.

 

Heb daarbij steeds aandacht voor kwaliteit, want: serendipity=kwaliteit van connecties x kwantiteit van connecties.

 

 

 

Kun je daarbij wel wat hulp gebruiken?

Bel (0575-544588/ 06-54762865) of e-mail ([email protected]) me gerust.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *