Onderzoek doen naar een toegespitst onderwerp

Hoe je van baanzoeker arbeidsmarktonderzoeker wordt

Een stappenplan voor effectief onderzoek doen naar de behoeften op de arbeidsmarkt.

 

Wist je:

  • dat het percentage baanopeningen dat geen vacature wordt, geschat wordt op zeker zo’n 70%?
  • dat de zichtbare banen als het topje van een ijsberg zijn en dat onder het topje dat je ziet nog een hele wereld aan werk te ontdekken is?
  • dat je die 70% boven water kunt krijgen door goed je onderzoek te doen?

 

Wil je succesvol zijn in de baanverwerving, dan is het zaak om te weten wat werkgevers nodig hebben, wat zij willen en hoe dat correspondeert met wat jij te bieden hebt. In mijn vorig artikel gaf ik dat al aan.

Om een goed beeld te krijgen van de behoeften op de arbeidsmarkt en de banen die ‘onder water zitten’ boven water te krijgen, is het belangrijk om goed onderzoek te doen.

In dit artikel geef ik je een stappenplan, aan de hand waarvan jij het doen van onderzoek voor je baanverwerving kunt laten werken.

 

Onderzoek doen naar een toegespitst onderwerp

Onderzoek doen begint met een specifieke interesse van jou

 

Wat interesseert jou zodanig dat je daar je werk van wilt maken?

Als het goed is, heb je stil gestaan bij de vragen Wie ben ik?, Wat kan ik? en Wat wil ik? en kun je deze vragen beantwoorden.

Vooral de vraag Wat wil ik? is belangrijk. Want als jij niet weet waar je warm voor loopt en wat je wilt, dan is het bijna onmogelijk om te bepalen waarnaar jij je onderzoek moet doen.

 

Goed onderzoek doen is een kunde, maar ook een kunst

 

Goed onderzoek doen kun je leren. Het is voor een deel een vaardigheid, die je kunt ontwikkelen.

In een begeleidingstraject bij Life\Work Design is daar dan ook volop aandacht voor. Met name in de fase van het oriënteren naar de concrete mogelijkheden op de arbeidsmarkt, passend bij de voor jou ideale baan.

Maar naast een kunde is onderzoek doen ook een kunst. Het is de kunst om relevante, specifieke informatie te verzamelen over het onderwerp dat werkelijk jouw interesse heeft. Dat doe je door mensen te ontmoeten en gesprekken met hen aan te gaan.

En iedereen doet dat op zijn eigen manier. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke stijl, zijn eigen persoonlijke benadering. Vandaar het woord kunst.

 

Een stappenplan om onderzoek doen voor jou te laten werken

 

In mijn vorige artikel gaf ik al aan, dat het doen van onderzoek wezenlijk anders is dan contacten leggen met mensen omdat je op zoek bent naar een baan.

 

Wil je onderzoek doen effectief en efficiënt aanpakken? Volg mijn stappenplan.

 

Stap 1: Bepaal het onderwerp dat je het meest interesseert.

Dat moet een onderwerp zijn, dat je zodanig interesseert dat je er je werk van wilt maken.

 

Stap 2: Verfijn je onderwerp en kom tot een toegespitst, specifiek  onderwerp.

Bij Life\Work Design doen we dat door te pinpointen.

Dat is een doorvraagtechniek waarbij je jezelf in een aantal stappen bevraagt wat jou nu specifiek interesseert of intrigeert met betrekking tot je onderwerp.

Je kunt dat bijvoorbeeld doen aan de hand van de volgende vragen:

  • Wat boeit me met name aan mijn onderwerp?
  • Welk facet daarbinnen intrigeert mij het meest?
  • En binnen dat facet, wat triggert mij het meest?

Door jezelf deze vragen te stellen kom je tot een toegespitst onderwerp.

 

Stap 3: Zet je specifieke onderwerp om in een specifiek onderzoeksdoel.

Bepaal heel precies wat je aan de weet wilt komen. Bepaal daarbij ook hoe je het achtergrondonderzoek wilt doen. Bijvoorbeeld het verzamelen van informatie over actuele ontwikkelingen in een branche. Bepaal de aard van en het aantal mensen dat je wilt spreken. Bepaal ook in welke regio je met name je onderzoek wilt doen en wanneer het afgerond moet zijn.

 

Stap 4: Brainstorm in je eentje en met vrienden en familie over mogelijke bronnen van informatie.

Denk voor je achtergrondonderzoek aan online bronnen, maar ook aan literatuur, verslagen, rapporten en video’s. En het belangrijkste, natuurlijke personen.

Het is slim om bij het benaderen van personen een bepaalde volgorde aan te houden.

Richt je in eerste instantie op mensen die bekend zijn met het product of de dienst die jij wilt leveren, maar die zelf daarbij niet direct betrokken zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan consultants, journalisten, leden van een beroepsvereniging.

Richt je vervolgens op mensen en organisaties die betrokken zijn bij wat jij voor ogen hebt. Dat kunnen producenten zijn, maar ook toeleveranciers of kopers, afnemers van wat jij in gedachten hebt.

 

Stap 5: Doe je achtergrondonderzoek.

Maar blijf daar niet in hangen. Als het goed is heb je in stap 3 bepaald hoe je je achtergrondonderzoek wilt doen en wanneer dat je dat hebt afgerond.

 

Stap 6: Formuleer je vragen.

Bepaal voor een gesprek precies wat je aan de weet wilt komen en de vragen die je daarvoor wilt stellen.

 

Stap 7: Oefen het doen van onderzoek met een zogenaamd fun survey.

Kies iets dat je interesse heeft, maar dat totaal niets te maken heeft met je zoektocht naar werk.

Denk bijvoorbeeld aan iets in de hobbysfeer. Doe je onderzoek naar een workshop of een cursus die je altijd nog graag een keer wilt volgen. Of doe je onderzoek naar een reis in het kader van vakantie.

Volg daarbij globaal het stappenplan.

 

Stap 8: Oefen het onderzoek doen met betrekking tot werk.

Bijvoorbeeld door een rollenspel met een vriend of vriendin.

Het is handig om daarbij eerst zelf de rol te spelen van de onderzoeker. Keer daarna de rollen om, zodat je een gevoel krijgt bij wat de mensen ervaren die jij straks gaat zien en spreken.

 

Stap 9: Ga mensen daadwerkelijk ontmoeten.

Maak afspraken voor gesprekken en houd daarbij de volgorde aan, die ik bij stap 4 genoemd heb.

Als je zo werkt, dan ben je goed voorbereid als je het gesprek aan gaat met sleutelpersonen. Die kunnen uiteindelijk wel eens jouw opdrachtgevers, dan wel jouw werkgevers worden.

 

Stap 10: Zorg voor goede verslaglegging van je ervaringen.

Maak aantekeningen tijdens de gesprekken, als je gesprekspartner dat goed vindt. Zo niet, maak dan meteen na afloop een korte samenvatting van de uitkomst van het gesprek en werk die later uit. Bij voorkeur in een samenhangend overzicht.

 

Stap 11: Schrijf een bedankbriefje of stuur een e-mail na je gesprek.

Het is mijn ervaring dat het erg op prijs wordt gesteld, als je mensen na een gesprek bedankt voor hun tijd en de informatie die je gekregen hebt.

 

 

Maak je het stappenplan en de techniek van het onderzoek doen eigen. Je zult merken dat je er steeds beter in wordt en steeds beter erin slaagt om exact die informatie boven tafel te krijgen die je nodig hebt om je interesses te focussen en uiteindelijk aan te sturen op een nieuwe baan.

 

 

Heb je veel moeite met het helder krijgen van jouw mogelijkheden op de arbeidsmarkt?

Of weet je eigenlijk nog niet goed wat je wilt?

Bel (06-54762865 / 0575-544588) of e-mail (marlene@lifeworkdesign.nl) me voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *