Hoe je ‘rapport’ opbouwt en de kans vergroot dat je je ideale baan ontsluit

Hoe je ‘rapport’ opbouwt en de kans vergroot dat je je ideale baan ontsluit

Vijf tips die je helpen bij het opbouwen van rapport

 

Rapport; de sleutel tot succes, zowel in je privéleven als in de zakelijke sfeer.

Rapport opbouwen, creëren, is een van de vaardigheden om de code te ontcijferen voor het ontsluiten van je ideale baan. Ik noemde het in mijn vorige artikel.

Zoals daar aangegeven, gaat rapport opbouwen de een gemakkelijker af dan de ander.

Sommigen doen dat van nature. Voor hen is het misschien zelfs zo gewoon, dat ze het zelf niet zien als een kwaliteit.

Mocht je er niet zo goed in zijn, rapport opbouwen is een vaardigheid die je gelukkig ook heel goed kunt leren.

In mijn artikel geef ik je daarvoor een aantal tips.

 

Hoe je ‘rapport’ opbouwt en de kans vergroot dat je je ideale baan ontsluit

 

Rapport; op dezelfde golflengte zitten

 

Wist je dat rapport is afgeleid van het Franse rapporter, dat terugbrengen betekent?

Wellicht herken je het terugbrengen, als je denkt aan een gesprek met iemand, waarmee je een goede relatie hebt. Een relatie waarin je een wederzijds gevoel van vertrouwen en respect ervaart.

Als je rapport hebt met iemand, dan is het heel gemakkelijk praten met elkaar. Ook al zijn jullie misschien heel verschillend. Maar je weet en je voelt, dat er werkelijk contact is en dat er geluisterd wordt naar elkaar.

 

Het is mooi om eens bij jezelf na te gaan, welke signalen je uitzendt naar de ander, als je rapport hebt.

En welke ontvang je terug? Welke signalen doen jou ervaren dat je op dezelfde golflengte zit?

 

En hoe is dat met mensen met wie je geen rapport hebt? Maar met wie je dat mogelijk wel graag zou willen hebben?

Welke signalen zend je dan uit? En welke signalen ontvang je terug, zodat je weet en voelt dat je niet op dezelfde golflengte zit?

Heb je enig idee van de obstakels die je in de weg staan om in zulke situaties rapport te maken en te houden?

 

 

Rapport is cruciaal, als je de code wilt ontcijferen voor het ontsluiten van je ideale baan

 

Mensen nemen graag mensen aan die ze mogen. Mensen met wie ze graag als collega zouden willen samenwerken.

Kennis, vaardigheden en ervaring zijn belangrijke elementen om een baan te krijgen. Maar de vaardigheid om rapport op te bouwen is zeker zo belangrijk.

Wist je dat het zelfs zo kan zijn, dat rapport bij een benoeming of het verstrekken van een opdracht de doorslag geeft?

 

Rapport heeft veel impact op de indruk die je achterlaat.

Zoveel impact dat het kan zijn, dat iemand met minder kennis en ervaring de voorkeur heeft. Louter en alleen omdat men door het tweerichtingsgevoel een beter gevoel heeft bij die persoon.

 

 

Tips die je helpen om rapport op te bouwen

 

Rapport opbouwen gebeurt op veel manieren.

Ik geef je een aantal tips:

 

1. Straal door je lichaamstaal vertrouwen uit en maak een betrokken indruk.

Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop je je gesprekspartner een hand geeft, de manier waarop je staat en zit, je gezichtsuitdrukking, je oogcontact, waar je je armen, handen en voeten laat.

Dat heeft allemaal te maken met lichaamstaal.

Hoe meer betrokken je bent en hoe meer gelijkenis de interviewer ziet in termen van lichaamstaal, hoe gemakkelijker het is om rapport op te bouwen.

 

2. Zoek in de gespreksruimte naar aanknopingspunten voor social talk.

Heb je een gesprek op het kantoor van je gesprekspartner, kijk dan eens naar bijvoorbeeld de familiefoto’s die hij heeft staan. Of foto’s van locaties waar jij een relatie mee hebt.

Naar aanleiding daarvan zou je een gesprekje kunnen beginnen.

Of bijzondere voorwerpen die je in het kantoor ziet staan.

Bijvoorbeeld, in mijn geval, mooie keramiek. Die keramiek zou dan een aanleiding kunnen zijn om iets te vertellen over mijn hobby, het maken van keramiek.

Of iets anders, wat ik me herinner van een van mijn netwerkgesprekken, een pikhouweel, die in de bergsport wordt gebruikt. Het pikhouweel was aanleiding om een gesprekje te hebben over de bergsport.

 

3. Verzamel informatie over jouw contactpersoon.

Zodat je daarop aan kunt sluiten in je gesprek. Ook die informatie kan handreikingen bieden voor social talk.

Misschien hebben jullie voor dezelfde werkgever gewerkt? Of hebben jullie gemeenschappelijke connecties?

En social talk met je gesprekspartner kun je ook aangaan door vragen te stellen zoals “hoe ben je bij deze organisatie terecht gekomen?”

Social talk biedt je de kans om je gesprekspartner een beter gevoel over jou als persoon te laten krijgen en de kans om verbondenheid te creëren door te laten zien wat jullie met elkaar gemeen hebben.

 

4. Zorg voor betekenisvolle relevante topics die je helpen om effectieve rapport op te bouwen.

Zorg voor onderwerpen die jullie beiden interesseren. Bijvoorbeeld lopende gebeurtenissen in de organisatie en/of in het werkveld.

Voordat je een gesprek hebt, bestudeer de website van de organisatie goed. Met name ook het nieuws.

Veel websites hebben een topic ‘in de media’.

Is de organisatie misschien onlangs een samenwerkingsverband aangegaan met een andere organisatie? Hebben ze een nieuw product gelanceerd?

Dat zijn allemaal onderwerpen die je kunnen helpen om rapport op te bouwen. Ze laten zien dat je goed op de hoogte bent en alert op wat er gebeurt binnen de organisatie of het werkveld.

Het laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent.

 

5. Bereid vragen voor over hoe de organisatie aankijkt tegen haar uitdagingen en in het bijzonder de functie die jij ambieert.

Stel je vragen en stuur dan het gesprek zo, dat jij overtuigd en overtuigend aan kunt geven dat jij ervaring hebt met die thematiek.

Dat is een manier om je gesprekspartner te laten zien dat je problemen wilt aanpakken, oplossingen kunt bieden en wilt leren.

 

 

Over het algemeen hebben je gesprekspartners een helder beeld van wat ze verwachten van een gesprek in het kader van selectie.

De werkgever wil weten hoe gemotiveerd je bent voor de baan. Hij ervaart dat, doordat jij laat zien en horen dat je je grondig hebt voorbereid op het interview. Door die grondige voorbereiding kun je ook overtuigd en overtuigend presenteren wat jij de organisatie kunt bieden met jouw kwaliteiten en ervaring.

Dus, laat ze ervaren dat jij iemand bent die goed kan samenwerken in een team en je bent goed op weg om jouw ideale baan te ontsluiten.

 

 

Heb jij nog geen helder beeld van wat jij organisaties te bieden hebt?

En van het profiel van het voor jou ideale werk?

Meld je dan aan voor de 3-daagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’.

Of bel (0575-544588 / 06-54762865) of e-mail (marlene@lifeworkdesign.nl) me voor het maken van een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *