Hoe je de kans vergroot dat je met je cv door de selectie komt

Tips voor een eigentijds cv dat goed scoort bij recruiters en andere selecteurs

 

Wist je dat een selecteur zich gemiddeld in 6 seconden een beeld vormt van je cv?

Dat de indruk in die 6 seconden bepalend is of je uitgenodigd wordt voor een gesprek? Of dat een selecteur überhaupt verder leest?

Wist je ook dat wat een goed cv gevonden wordt, sterk aan ontwikkeling onderhevig is?

En dat wat ooit een goed cv was, nu misschien vintage of retro is?

Het is dus zaak om goed in beeld te hebben waar een selecteur anno nu, het eerst naar kijkt. Wat dus bij het opstellen van je cv belangrijk is om positief de aandacht te trekken en vast te houden. Zodat de selecteur verder leest.

In mijn artikel geef ik je een aantal tips voor een eigentijds cv dat goed scoort bij recruiters en andere selecteurs.


Hoe je de kans vergroot dat je met je cv door de selectie komt

 

Hoe recruiters in 6 seconden beoordelen of je met je cv door de selectie komt

 

Recruiters hebben maar ongeveer 6 seconden nodig om een cv te beoordelen. En om te besluiten of ze een kandidaat uitnodigen voor een gesprek of niet.

Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse carrièresite The Ladders. Misschien heb je het ook al gelezen.

Met eyetracking heeft men onderzocht waar een recruiter op een cv met name naar kijkt.

Dat is voor jou als baanzoeker goed om te weten, zodat je met de resultaten van het onderzoek je voordeel kunt doen.

 

Waar een recruiter met name naar kijkt:

Allereerst naar je naam.

Vervolgens gaat zijn aandacht naar je huidige functietitel, je huidige werkgever en de startdatum van je huidige functie.

Van daaruit gaat zijn blik naar je voorgaande functie, je voorgaande werkgever en de datum waarop je in die voorgaande functie bent gestart.

Als laatste focust de recruiter op je opleiding.

Uitgaande van de resultaten van het onderzoek van The Ladders weet je dan, wat je als baanzoeker te doen staat. Wil je met je cv door de selectie komen.

 

 

Wat je kunt leren van hoe recruiters je cv beoordelen

 

Samengevat komen de resultaten van het onderzoek er op neer, dat korte cv’s met een overzichtelijke lay-out zorgvuldiger bekeken worden dan lange, onoverzichtelijke cv’s.

Hoe moet die lay-out er dan uit zien en hoe beperk je je tot de informatie die recruiters belangrijk vinden?

 

Ik geef je een aantal tips die de kans vergroten dat je met je cv door de selectie komt.

 

1. Zorg voor een overzichtelijke lay-out met veel witruimte tussen de tekstblokken

Zorg voor een brede kantlijn en voldoende wit tussen de alinea’s.

Vermijd logo’s in je cv. Als men Applicant Tracking Software gebruikt voor de selectie, zijn logo’s al gauw onleesbaar en vertroebelen ze je cv.

Een beetje kleur in je cv is niet verkeerd. Maar houd de letters zwart, met uitzondering van bijvoorbeeld de koppen.

 

2. Kies voor een lettertype dat goed leesbaar is op een scherm

Kies bijvoorbeeld Calibri of Verdana.

Schreefloze letters lezen kennelijk makkelijker op een scherm dan letters met schreef, zoals bijvoorbeeld Times New Roman.

Maak de lettergrootte ook niet kleiner dan 10. Wordt je cv te lang en beslaat het meer dan twee pagina’s, verklein dan niet de lettergrootte, maar kijk welke informatie je weg kunt laten.

 

3. Houd het simpel en wees selectief in wat je aan personalia vermeldt

Zo hoef je je burgerlijke staat niet te vermelden op je cv.

En ook al ben je trots op je vier kinderen, voor je cv is informatie over het al dan niet hebben van kinderen en het aantal kinderen niet relevant.

Ook je eventuele godsdienst hoef je niet te vermelden. Behalve als je solliciteert bij een religieuze organisatie.

En wat dacht je van je fysieke adres en woonplaats? Het is maar zeer de vraag of die tegenwoordig nog relevant zijn. De communicatie gaat toch via e-mail of telefoon. Zeker in eerste instantie.

Mocht het nodig zijn, dan komen die Naam Adres Woonplaats (NAW)-gegevens later wel.

 

4. Neem in je contactinformatie linkjes op naar je LinkedIn profiel, je blog of je professionele website

Zodat je de selecteur leidt naar plaatsen, waar hij meer relevante informatie over jou kan vinden.

 

5. Zorg voor een headline op je cv

Zet je personal brand neer in 5 tot 7 woorden. Formuleer een statement van één zin, waarmee je je neerzet als merk.

Gebruik daarin een functietitel die je ambieert. En maak in die headline ook een verbinding met het probleem, waarvoor de werkgever van de vacature een oplossing zoekt. Of de behoefte waarin jij kunt voorzien.

 

6. Geef onder je personalia in 3 tot 4 zinnen weer, welke waarde jij levert

Spits die omschrijving toe, op waar de werkgever behoefte aan heeft. Vermeld jouw unieke verkooppunten. Wat maakt jou met name geschikt voor de aangeboden functie?

 

7. Creëer een alinea waarin je je meest aansprekende, kwantificeerbare prestaties vermeldt

In relatie tot de functie die je ambieert.

Werkgevers willen resultaten zien. Zij willen weten wat jij in het verleden hebt neergezet.

 

8. Creëer een cv met specifieke sleutelwoorden, kenmerkend voor jou als persoon en als professional

Vermijd generieke omschrijvingen, die vaag zijn en weinig zeggend over wie je bent en wat je te bieden hebt als werknemer.

Bijvoorbeeld innovatief, uitgebreide ervaring, hands on mentaliteit, out of the box denken.

Daarmee onderscheid je je niet van anderen. Integendeel.

 

9. Beperk je tot recente en relevante werkervaring

Maak er geen lang historisch cv van. De laatste tien tot vijftien jaar zijn voldoende.

Beschrijf wat je hebt neergezet en laat door gekwantificeerde resultaten zien dat je de beste bent.

Vraag je bij de beschrijving van die werkervaring steeds af:

  • Wat heb ik gedaan, dat laat zien dat ik succesvol zal zijn in de aangeboden functie?
  • Hoe heb ik bijvoorbeeld omzet verhoogd, kosten verminderd, productiviteit verbeterd of klanttevredenheid vergroot?
  • Hoe goed heb ik samengewerkt met anderen?

 

10. Realiseer je dat je curriculum vitae verder reikt dan alleen je cv als document

Als het goed is, dan zijn je LinkedIn profiel en je aanwezigheid op Social Media een afgeleide van de inhoud van je cv.

Het is dan ook aanbevelingswaard om eerst je cv goed neer te zetten. En vervolgens de vertaalslag te maken naar bijvoorbeeld je profiel op LinkedIn, je bio op Twitter en jouw pagina op Pinterest.

 

En last but not least:

 

11. Laat je cv nalezen door een onbevooroordeelde derde partij

Dan bedoel ik geen vriend of gezinslid. Een vriend of gezinslid is heel waardevol om je cv te beoordelen op taal- en spelfouten.

Maar over het algemeen is een vriend of gezinslid te bevooroordeeld. En wellicht is het voor zo iemand ook lastiger om je onomwonden en eerlijk te vertellen wat hij van je cv vindt.

 

 

Heb je nog aanvullende tips hoe je de kans vergroot dat je met je cv door de selectie komt?

Ik lees het graag.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *