Hoe je je ondernemend opstelt in een gesprek met een potentiële werkgever

Hoe je je ondernemend opstelt in een gesprek met een potentiële werkgever

Handreikingen om in een gesprek te achterhalen of de organisatie en functie bij jou passen

 

Bij traditioneel solliciteren zijn veel mensen geneigd om zich afhankelijk op te stellen. Misschien geldt dat ook voor jou.

Je bent al lang blij dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek. Je hoopt dat je na een eerste gesprek door mag naar de volgende gespreksronde. En dat je uiteindelijk de baan krijgt.

Je probeert in het sollicitatiegesprek een zo goed mogelijk beeld van jezelf neer te zetten, zodat de beslissende partij kiest voor jou.

Maar past die partij wel bij jou? Is de bewuste organisatie wel de juiste plek voor jou? En is de vacante functie wel de functie waarin jij optimaal tot je recht komt?

Het is goed om je dat af te vragen en het antwoord daarop in zo’n gesprek boven tafel te krijgen.

Realiseer je dat een gesprek met een potentiële werkgever wederzijds oriënterend is. Of het nu gaat om een selectiegesprek, een sollicitatiegesprek of een gesprek in het kader van het doen van je onderzoek.

In mijn artikel geef ik je een aantal handreikingen met betrekking tot hoe je je ondernemend opstelt in een gesprek met een potentiële werkgever. Zodat je in het gesprek achterhaalt of de organisatie en functie bij jou passen.

 

Hoe je je ondernemend opstelt in een gesprek met een potentiële werkgever

 

Als een ondernemer vorm en sturing geven aan je loopbaan

 

Steeds meer wordt van je verwacht dat je je ondernemend opstelt op de arbeidsmarkt. Of je nu in loondienst wilt werken of als zelfstandige.

Een werkgever is niet op zoek naar mensen die een baan willen. Hij is er niet op uit om jouw probleem op te lossen, zoals het hebben van geen werk of niet gelukkig zijn met je werk.

Een werkgever is op zoek naar mensen die van toegevoegde waarde zijn voor het bedrijf. Dat zijn mensen die een bijdrage kunnen leveren aan het oplossen van problemen van de organisatie. Of aan de ontwikkeling en de groei van het bedrijf.

Voor jou als werknemer betekent het, dat je een goed beeld moet hebben van de waarde die jij toevoegt. Die waarde is in ondernemerstermen jouw dienst of jouw product. Die moet je zien te verkopen aan werkgevers, als jouw klanten op de arbeidsmarkt.

Weten hoe je het liefst die waarde toevoegt en dat realiseren, maakt je gelukkig in je werk.

Het is dan ook zaak om in een gesprek met een potentiële werkgever te achterhalen of de organisatie en de geboden functie matchen met de waarde die jij wilt leveren en de manier waarop je dat het liefste doet.

 

 

Hoe je je ondernemend opstelt in een gesprek met een potentiële werkgever

 

Is het jou ook wel eens overkomen dat je in een sollicitatiegesprek het gevoel had dat je werd onderworpen aan een verhoor?

Dat je je keurig had voorbereid op alle mogelijke vragen die men jou zou kunnen stellen?

Dat men jou aan het eind van een sollicitatiegesprek vroeg of je nog vragen had en dat je toen alleen maar kon vragen naar het verdere verloop van de procedure?

 

Als je je ondernemend opstelt in een gesprek met een potentiële werkgever, dan verloopt zo’n gesprek heel anders.

Om te beginnen is er in het gesprek geen sprake van een interviewer die voortdurend vragen op je afvuurt. Dus eenrichtingsverkeer.

Door jouw ondernemende attitude weet jij van het selectiegesprek een ontspannen dialoog te maken.

Je hebt een goed beeld van de waarde die jij levert en hoe jij met wat je te bieden hebt van betekenis kunt zijn voor jouw gesprekspartner(s).

Door het gesprek wil je je niet alleen profileren met wat jij te bieden hebt. Je wilt door het stellen van jouw vragen ook achterhalen in hoeverre de organisatie en de functie passen bij jou.

 

 

Door het stellen van vragen erachter komen of de organisatie en functie met jou matchen

 

Het is goed om daarvoor vragen voor te bereiden, maar vragen kunnen ook in je opkomen gaande het gesprek.

Doe voorafgaande aan het gesprek jouw onderzoek naar de organisatie en de beschreven vacature. En niet te vergeten de persoon of de personen met wie je het gesprek hebt.

Welke vragen komen in je op naar aanleiding van alle informatie die je ter beschikking hebt?

Nieuwsgierigheid leidt tot echte vragen. En hoe meer onderzoek je doet, hoe meer jouw nieuwsgierigheid wordt gestimuleerd.

Dat is absoluut anders dan vragen bedenken om te voorkomen dat je met de mond vol tanden zit, mochten ze jou vragen of jij nog iets te vragen hebt.

 

Om je op weg te helpen geef ik je een aantal categorieën en concrete vragen ter inspiratie.

 

 

Concrete handreikingen voor het stellen van vragen

 

Gemakshalve formuleer ik de vragen in de ‘u’-vorm, maar de informele ‘je’-vorm kan ook heel passend zijn.

 

1. Verbinding maken met je gesprekspartner

  • Als reactie op de vraag Vertel eens iets over jezelf: Zijn er specifieke zaken/ punten waarin u geïnteresseerd bent?
  • Hoe bent u hier komen te werken?
  • Wat spreekt u het meeste aan in het werk bij deze organisatie?

 

2. Een beeld krijgen van de cultuur van de organisatie

  • Hoe zou u de cultuur van de organisatie omschrijven? (Formeel-informeel, hiërarchische of platte organisatie)
  • Wat zijn belangrijke waarden binnen de organisatie?
  • Hoe omschrijft u een succesvolle medewerker, een high performer?
  • Hoe omschrijft u uw managementstijl?

 

3. Uitdagingen waarvoor de organisatie zich gesteld ziet

  • Wat zijn jullie hoofddoelen voor dit jaar (of het volgende jaar)?
  • Tegen welke problemen lopen jullie aan?

Of anders geformuleerd:

  • Wat is de grootste uitdaging voor de organisatie in dit (of in het komende) jaar en hoe kan deze functie daar een bijdrage aan leveren?
  • Hoe kan ik mijn bijdrage meetbaar maken, zodat ik weet dat ik een positieve bijdrage lever aan deze uitdaging?

 

4. Afronding

  • Wat was de beslissende factor in het besluit om mij uit te nodigen voor een gesprek?
  • Waarom denkt u dat ik een goede match zou zijn?
  • Wat zijn de volgende stappen in het proces?

 

 

Tot slot

 

Mogelijk is het best even wennen voor je om je ondernemend op te stellen in een gesprek met een potentiële werkgever. En proactief en assertief je vragen te stellen.

Realiseer je wat je te bieden hebt. Niet alleen jij zult blij zijn als je een mooie baan kunt verwerven. Ook een potentiële werkgever mag blij zijn als hij jou binnen kan halen en jij voor hem wilt komen werken.

 

 

 

Heb jij nog geen helder beeld van wat jij de arbeidsmarkt te bieden hebt en van jouw waarde op de arbeidsmarkt? 

Lees mijn aanbod betreffende het programma ‘Bouw je ideale loopbaan’ en bepaal welke optie het beste bij je past.

Wil je eerst je vragen aan me voorleggen? Maak gerust een afspraak voor een vrijblijvend oriënterend gesprek. Dat kan via deze link.

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *