Bij solliciteren is niet geschoten lang niet altijd mis

Waarom het goed is om selectief te zijn met solliciteren

Waarom het goed is om selectief te zijn met solliciteren

 

“Niet geschoten, altijd mis”; jij hebt het vast ook vaak gehoord. We zeggen het zo gemakkelijk, vooral als het om solliciteren gaat.

 

Ik hoorde het laatst nog van een mijn coachklanten.

Door een van zijn connecties was hij geattendeerd op een vacature. Zelf twijfelde hij erg aan zijn geschiktheid voor die baan. Kennelijk had hij dat ook te kennen gegeven aan zijn netwerkcontact.

“Je kunt het toch altijd proberen. Niet geschoten, altijd mis”, was de reactie.

 

Maar is dat zo?

Naar mijn mening is dat helemaal niet zo. Als je echt twijfelt over jouw geschiktheid of niet zeker bent of een vacature voor jou passend is, dan is het wellicht beter om niet te solliciteren.

 

In mijn artikel lees je waarom. Bovendien vraag ik me af of schieten, jagen een goede metafoor is voor de baanverwerving. Ik denk het niet.

 

Waarom het goed is om selectief te zijn met solliciteren

 

De jacht is voor de baanverwerving een vreemde metafoor

 

“Niet geschoten, altijd mis”; de uitdrukking suggereert dat je met je jachtgeweer, of zo je wilt, met pijl en boog op een vacature schiet. Je richt je pijlen op de baan die je wilt bemachtigen. De vacature is jouw prooi.

Maar dat is de werkelijkheid niet.

Waarschijnlijk zijn naast jou nog een aantal mensen die denken dat ze op jacht zijn, jagend op dezelfde baan.

Als je je aangesproken voelt door een krijgsmetafoor, heb je meer aan het gezegde dat je “je kruit niet voortijdig moet verschieten” en pas tot actie over moet gaan als je je zaken goed hebt voorbereid. Want, een goede voorbereiding is meer dan het halve werk.

Bovendien moet je zuinig zijn op je kruit. Het alleen gebruiken als je inschat dat je redelijkerwijs goede kans maakt op een voor jou mooie baan.

 

Misschien passen deze metaforen wel bij het traditionele solliciteren, maar niet bij de baanverwerving zoals we die zien bij MEER WAARDE IN WERK.

 

 

Een markt of een beurs waarop jij jezelf bekend maakt, is een betere metafoor

 

Zie het eens voor je; een markt, een plek waar jij je zakelijke ontmoetingen hebt. Jij staat midden in die markt.

Je hebt een goed beeld van wat je kunt en van wat je te bieden hebt. En jij bent op zoek naar wat jij voor een ander kan betekenen.

Je gaat gesprekken aan. Je doet je onderzoek om een beeld te krijgen van waar op die markt behoefte aan is. Daarbij ben je vooral geïnteresseerd in de behoeftes waar jij op in kunt spelen.

Van de een word je naar de ander doorverwezen. En zo kom je in die markt al onderzoekend en pratend in contact met mensen die op zoek zijn naar iemand zoals jij, met jouw bagage.

En alle kans dat jullie komen tot een deal.

 

Dat is het beeld dat past bij de baanverwerving volgens de Meer Waarde Benadering. Geen prooi die wordt nagejaagd, maar een markt met jou als ‘behoeftenonderzoeker’ in het middelpunt.

 

 

Niet geschoten is bij solliciteren lang niet altijd mis

 

Je hebt vast al begrepen dat ik vind dat ‘schieten op een vacature’ niet de aangewezen weg is om een baan te realiseren. In een eerder artikel heb ik daarover al geschreven.

Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je helemaal niet zou moeten solliciteren. Denk daarbij aan die 30% van de baanopeningen die toch een vacature wordt. Maar vergeet niet, dat het merendeel van de werkzoekenden geneigd is om op die 30% te solliciteren.

Maar als je solliciteert, wees dan selectief en ga niet willekeurig ‘schieten’.

Als je wilt weten waarom; een paar punten wil ik noemen:

 

1.   Spreekt de vacature je niet echt aan, dan is het moeilijk om je motivatie te omschrijven.

Het is een goede toets om te proberen te formuleren wat jou trekt in een vacature. Als je dat niet kunt benoemen, vraag je dan eens af, of je wel moet solliciteren.

Werkgevers zijn op zoek naar mensen die qua werk weten wat ze willen en waar ze willen werken. Ze zijn niet op zoek naar mensen die alleen maar uit zijn op een baan; “Als iemand hier komt werken voor uurtje-factuurtje, dan voel ik dat meteen” zei Omar Munie, tassenontwerper onlangs nog in een interview.

 

2.   Voldoe je niet in voldoende mate aan de criteria, dan is de kans uitermate klein dat je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Je loopt zelfs het risico dat men de indruk krijgt dat je je zelf schromelijk overschat. Of misschien erger nog, dat je alleen maar solliciteert om het solliciteren.

Je loopt dan de kans dat je bij betreffende organisatie ”je kruit verschiet”. En je kansen verkeken zijn als zich later bij die werkgever wel een passende vacature voordoet.

 

3.   Solliciteren op allerlei vacatures die voorbij komen, versnippert je aandacht.

Daardoor loop je het risico de focus op wat je echt wilt te verliezen en in een baan te belanden, die niet goed bij je past.

Bovendien kost het schrijven van een goede brief en een passend cv de nodige tijd. Beperk je tot vacatures die echt de moeite waard zijn om erin te investeren.

 

4.   Aan de lopende band solliciteren verhoogt het risico, dat je overhaast gaat reageren.

Met alle gevolgen van dien. Bijvoorbeeld spelfouten in de brief, onjuiste weergave van de naam van de contactpersoon, cv vergeten mee te sturen.

En helaas, daarmee kun je ‘je kruit verschieten’, want de eerste indruk is bepalend voor het beeld dat men van jou krijgt.

 

5.   Een afwijzing ontvangen doet hoe dan ook pijn.

Door lukraak te solliciteren roep je veel afwijzingen over je af. De impact daarvan is best groot, ook al schat je dat zelf van tevoren misschien anders in.

Zorg dat je voordat je gaat solliciteren goed bent toegerust. En wees selectief. Laat je niet verleiden om op allerlei vacatures te reageren.

 

Maak keuzes en focus op vacatures die passen bij het profiel van het voor jou ideale werk.

Ga vooral netwerken. Zet jezelf in de ‘picture’. Laat je zien en horen op de arbeidsmarkt. Doe je onderzoek, leg contacten en ga gesprekken aan.

Ergens zit een werkgever te wachten op mensen zoals jij.

 

 

 

Heb je nog niet zo’n helder beeld van wat je te bieden hebt? En van het werk dat je wilt doen? Meld je dan aan voor de driedaagse training ‘Bouw je ideale loopbaan’.

 

 

Wil je reageren op dit artikel? Ik lees je reacties graag.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *