Bedrijven gaan steeds minder waarde hechten aan cv’s

Bedrijven gaan steeds minder waarde hechten aan cv’s

Heb jij nog een visitekaartje van je werk?

Zo’n kaartje waarop je functie vermeld staat?

Hoe vaak gebruik je dat nog?

 

Of heb je als zelfstandig ondernemer mooie visitekaartjes laten ontwerpen? En heb je daarvoor misschien flink in de buidel getast?

Je visitekaartje laten ontwerpen’; een van de beginnersfouten van online dienstverleners. Volgens Kitty Kilian van de Blogacademie.

Online dienstverleners hoeven volgens haar niet naar netwerkborrels. Visitekaartjes zijn dus nergens voor nodig. Iedereen kan je vinden op LinkedIn.

En gelijk heeft ze. Het is zonde van je geld om erin te investeren. Dat geldt overigens niet alleen voor online dienstverleners.

 

In mijn trainingen en trajecten gebruik ik mijn visitekaartje nog wel. Maar dan om toe te lichten waarom we witte kaartjes ter grootte van visitekaartjes gebruiken.

Op die kaartjes schrijven we kwaliteiten. Kwaliteiten, die we destilleren uit succesverhalen.

 

Bedrijven gaan steeds minder waarde hechten aan cv’s

Het is toch veel mooier om je te presenteren met je kwaliteiten dan met een visitekaartje met daarop je functienaam?

Want wat zegt jouw functienaam over wat jij een werkgever of opdrachtgever te bieden hebt?

Over het algemeen heel weinig.

 

Over visitekaartjes gesproken; ook een gevolgde opleiding kun je als een visitekaartje zien. Tenminste, veel mensen zien dat zo.

Wat dat betreft is me tijdens praktijkdagen voor studenten HBO-psychologie vaak gevraagd wat het diploma waard is op de arbeidsmarkt.

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven.

Belangrijk is welke kwaliteiten, welke competenties jij verworven hebt door het volgen en succesvol afronden van die opleiding.

Dus wie jij door die opleiding geworden bent als persoon en als professional.

 

Wat dat betreft vind ik het mooi dat er op de arbeidsmarkt een trend zichtbaar is, dat het cv minder belangrijk wordt. Want ook je cv is een soort visitekaartje, waarmee je je presenteert.

Een recruiter zei onlangs daarover: “Ik denk dat bedrijven steeds minder waarde gaan hechten aan cv’s en kandidaten steeds minder aan vacatureteksten. Het wordt in schaarse arbeidsmarkten belangrijker dat kandidaat en organisatie gaan aftasten wat ze voor elkaar kunnen betekenen. In welke contractvorm dan ook”. 

 

Dat is een kolfje naar mijn hand. Het sluit naadloos aan bij mijn visie en mijn aanpak.

Als baanzoeker stel je je niet afhankelijk op van vacatures, een recruiter of een werving- en selectiebureau.

Jij gaat als een ondernemer te werk.

Dat betekent dat je een goed beeld hebt van wat je te bieden hebt en van het product of de dienst die jij in de markt wilt zetten.

Jij doet je onderzoek naar de behoeften op de arbeidsmarkt.

En maakt een koppeling tussen wat jij te bieden hebt en wat een potentiële opdrachtgever of werkgever nodig heeft.

 

Met mijn aanpak heb je eigenlijk ook geen cv nodig.

Op basis van gevoerde gesprekken werk jij voor een potentiële werk- of opdrachtgever een voorstel uit.

Een voorstel waarin je beschrijft hoe jij van betekenis kunt zijn voor het oplossen van problemen waarvoor de werkgever zich geplaatst ziet of voor ontwikkelingen die in de organisatie of het werkveld gaande zijn.

 

Gebruik je cv in elk geval niet als binnenkomer in een organisatie. Verstop jezelf niet achter je cv.

Zet je cv ook niet uit in je netwerk. Zie mensen uit je netwerk als deuropeners om bij organisaties binnen te komen.

Zodat je als persoon een organisatie binnenkomt en gesprekken aan kunt gaan.

 

 

Zit je voor je gevoel nog vast aan het oude denken?

Ben je geneigd om te zoeken naar vacatures? Te kijken of je daarin past, in plaats van dat je jezelf als uitgangspunt neemt?

Denk je dat je het moet hebben van je cv? Ben je geneigd om wat ik noem ‘te leuren met je cv’?

Wees voorbereid op de toekomst van werk. Neem zelf de regie.

Start daarmee en maak een afspraak voor een oriënterend gesprek.

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *